22.00

Okej, nu ska ni få vara med och avgöra vem som agerat rätt och vem som agerat fel:

En kund ringer till Butik X och frågar efter en klänning hon sett som hon verkligen vill ha på ett bröllop i Januari. Butik X säger att  1. den är på rea, 2. Den finns inte kvar. 3. Den finns i butik Y och O, ring dit och fråga.

Kunden ringer till butik Y (utan att berättat att hon först pratat med butik X i sin stad) och berättar igen historien om klänningen. Butik Y har dock inte heller någon klänning kvar och då berättar kunden att hon egentligen bor vid Butik X. Butik Y råder kunden att prata med personalen i Butik X, säger att eftersom klänningen är på rea kanske ingen vill skicka den, MEN att personalen kan ringa och fråga. Kunden tackar för hjälpen och lägger på.

Dagen efter ringer kunden åter igen till Butik Y och berättar att butik X sagt att det var helt omöjligt att få klänningen skickad mellan butikerna eftersom den är på Rea. Då tar butik Y saken i egna händer och ringer till butik O (som letar upp klänningen i en reakartong på lagret). Butik Y säger då att dom har en säljare som ska förbi den staden och kan hämta klänningen, kunden säger då att hon kan resa till butik Y för att isåfall sedan hämta den bara för att hon vill ha den så mycket..

Efter många om och men bestämmer sig butik O för att skicka den till kundens stads butik, butik X även fast det är rea bara för att göra kunden nöjd. Butik Y ringer till Butik X och berättar att dom fixat så att butik O kommer att skicka klänningen till dom även fast plagget är på rea. Butik X blir då märkbart irriterad och säger att "man ska ju inte göra så". Butik Y förklarar att det var för kundens bästa.
 
Butik Y ringer upp kunden och förklarar vad som kommer att hända. Kunden blir utomordentligt glad och nöjd.


Okej, så vem har gjort rätt? Butik Y och O som bröt reglerna. Eller butik X som följde alla regler?

(hoppas det inte blev allt för snurrigt med bokstäverna!)


Kommentarer
Postat av: Ida

Allt i mån av tid liksom, regelmässigt så är det ju butiken som följde reglerna som gjort rätt medans det rent servicemässigt är butik Y och O som gjort rätt. Hade butik X fullt upp med de fysiska reakunderna i butiken får man väl ha förståelse för att de inte tar sig tid att göra något som faktiskt ligger utanför deras arbetsuppgifter. Men det är väl onödigt att bli sur, kunden blev ju supernöjd och de andra har gjort ett bra jobb.

Postat av: Ida

För det första så hade jag aldrig sagt till en kund att "dem kanske inte vill skicka pga av att klänningen är på rea". Fel att bara hålla klänningen i butiken så kunden kan hämta den? Det hade väll varit nog med service?

2009-01-08 @ 14:49:42
URL: http://eibic.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Svar till Ida S: klänningen fanns inte i butiken! Den fanns i en annan butik långt bort som inte kunden kunde ta sig till!

2009-01-08 @ 16:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback